informatie
Workshops
Lessen
Entertainment
Doelgroepen
Workshops
Geschikt voor groepen als éénmalige happening,
bijvoorbeeld als actief onderdeel van een themadag, bedrijfsuitje,
team-building, koortraining of feest.
Dergelijke workshops kunnen de
actieve opening van een themadag, feest of bedrijfsuitje zijn en zo de toon
zetten.
Bij team-building kan een zangworkshop duidelijk maken waar het
in samenwerking en bedrijfsvoering op aan komt.
Het kan verhelderend zijn
om, in de praktijk te ervaren hoe men nu echt naar elkaar luistert,
waarneemt en tot samenklank komt.
Voor een koor kan het prettig zijn om
een gerichte training te ondergaan,
al of niet in combinatie met het
bekijken en repeteren van het repertoire van dat moment.
In
workshops creëer ik de mogelijkheid om de stem te verkennen en te gebruiken.
Beginnend in de veilige atmosfeer van algemeen groepsgebeuren kan er verder
gewerkt worden naar meer individualiteit.
Ik doe dat via
lichaamswerk maar ook door het gebruik van klankschalen en de tanpura.
Middels voorbeelden van zang-en stemgebruik uit diverse culturen en
opvattingen
maar ook middels voorbeelden uit diverse periodes uit de West
Europese muziek,
beoog ik de deelnemers hun veld van inspiratie te laten
verbreden.
Echter ook omgevingsgeluid is daarin een serieus te nemen
onderdeel.
Men wordt aangemoedigd vrij en onbevangen van de stem
gebruik te maken.
Daarbij worden aanwijzingen gegeven met betrekking tot
verbetering van techniek
en ter voorkoming van stembeschadiging.
Als de duur van de workshop het toelaat, wordt er gewerkt aan het
experimenteren met vormen van notatie.
Workshops/gastlessen
Voor zowel middelbare scholen als basisscholen zijn de
lessen inpasbaar.
Deze gastlessen zijn geschikt als aanbod in school,
als variatie op, en ondersteuning van de reeds bestaande muzieklessen.
Als cluster zijn deze lessen geschikt als aanbod aan
muziekschool,opleiding of volkshogeschool onder de noemer van korte cursus.
Tevens zouden koren van dit aanbod gebruik kunnen maken.
Voor
muziekgroepen of koren die in een meerdaagse setting hun mogelijkheden
willen verbreden of verdiepen zou dit op een gekozen locatie kunnen.
Workshops als deze kunnen daarbij afgewisseld worden met een eigen
repetitie-programma.
In muziekopleidingen zijn deze lessen niet
alleen bedoeld voor zangers in spé;
ieder instrument vraagt om frasering,
adem en 'vocaal' gedachte expressie.
In verschillende muziektradities kun
je zelfs geen muziekinstrument leren bespelen als je niet eerst hebt geleerd
hoe te zingen.
Door een compositie bewust en aandachtig door je eigen stem
heen te laten gaan,
leer je het stuk beter kennen en beter uitvoeren.
In een
serie of cluster van kortere workshops wordt op het werken met de stem en
haar muzikale mogelijkheden ingegaan.
Lichaamswerk komt hierbij aan bod.
Aan de hand van het gebruik van klankschalen en tanpura worden de
mogelijkheden van resonans en weerklank verkend.
Men maakt kennis met
diverse manieren waarop in periodes van de geschiedenis maar ook in andere
culturen met de stem wordt omgegaan.
Dat zingen en musiceren een vorm van
communicatie zijn wordt tijdens deze lessen veelvuldig belicht.
Er is
aandacht voor experiment met stem, geluid en notatie.
Aangemoedigd wordt
het vrije en vrijmoedige gebruik van de stem.
Bij improvisatie kan het
gebruik van eenvoudige instrumenten aan bod komen.
Ondertussen wordt
gelet op techniek en mogelijkheden; de grootte van de groep bepaalt hoe
individueel daar op in wordt gegaan.
Naast deze lessen in een groep
zou de mogelijkheid geschapen kunnen worden voor individueel consult
of
het werken in kleine groepjes,betreffende zangtechniek, individuele
expressie en wat verder ter tafel komt.
cluster lessen als Voorbereiding op bevalling en moederschap
Met je
stem en het resoneren ervan kun je je lichaam, in deze bijzondere
omstandigheden, beter leren kennen.
Je kunt rust in het lichaam brengen
met je stem. Dat is prettig als de zwangerschap vordert en zwaarder wordt.
Maar het is ook fijn op momenten tijdens de bevalling.
Vertrouwd zijn met
je eigen stem geeft je meer zekerheid. Dat kun je op sommige momenten goed
gebruiken.
Je baby kent jouw stem uit alle stemmen; heel de zwangerschap
is die stem het meest nabij geweest.
Nadat je kindje geboren is , zal het
fijn zijn om voor je kind te zingen.
In deze lessen wordt aandacht
gegeven aan de stem doorheen het lichaam,
aan resonans en boventoon.
Er worden ideeën aangereikt omtrent het gebruiken van je stem onder
spanning.
Hoe zing je voor je kind....we leren wiegeliedjes.
Zangervaring is niet noodzakelijk.
Zeker in het zingen tussen moeder en
kind is het belangrijk om te bedenken dat zingen een goede en algemeen
menselijke eigenschap is.
Niet zingen met je kind is vele malen erger dan
zingen met een beperkte stem.
Bovendien: de stem van de moeder is de meest
vertrouwde stem. Voor je kindje is jouw stem de stem die er het meest toe
doet.
Maak er vrijelijk gebruik van en geniet van de intimiteit en de
rust die het jou en je baby schenkt.
privé-lessen
individueel kan gewerkt worden aan de mogelijkheden die
de stem biedt.
Luisteren en gewaar worden zijn daarbij van wezenlijk
belang.
Het repertoire kan uit allerlei gekozen worden;
centraal staat
de omgang met de stem en de expressie daarvan
alsmede de stof van waar
uit gewerkt wordt.
Zang ervaring is niet noodzakelijk;
wel openheid en
enthousiasme met betrekking tot de stem.
Leeftijd vormt hierbij geen
probleem.
entertainment
Als onderdeel
van een feest, of als afwisseling van een studiedag kan een stemworkshop een
welkome afwisseling of entre'act zijn.
Daarbij kan het gezamenlijke werk
beëindigd worden met een resultaat in de vorm van een liedje of improvisatie.
Ook kan, als de taal het toelaat, geëindigd worden met het vertellen van een
verhaal of het ten gehore brengen van wat eenvoudige liederen.
Ook
hierbij zijn plezier en enthousiasme belangrijker dan een geoefend
stemgeluid.
doelgroepen
Schoolklassen van zowel
basisscholen als middelbare scholen.
Kunst- en muziekopleidingen.
Groepen die gezamenlijk zich met zingen/stemgebruik bezig willen houden.
Koren, zang- en popgroepen,
Aanstaande moeders.
Individuele leerlingen.
inspiratie
plezier en fascinatie,
vertrouwen,
verwondering,
de kracht van het oorspronkelijke.
Al
vanaf heel jong hebben geluid en stem me geïntrigeerd. Als klein kindje
tastte ik naar de keel van mijn moeder om daar haar stem te voelen.
Als
jonge peuter kon ik uren onder de tafel zitten: geluid makend met mijn stem,
telkens weer de stroom en de trilling door het lichaam voelen gaan.
Maar
ook net zo lang de geluiden om me heen nabootsen tot het nagenoeg hetzelfde
was.
Het hield me bezig maar het stelde me ook op m'n gemak.
Toen
het zingen van liedjes aan de orde kwam, vond ik het één van de heerlijkste
bezigheden. Alleen of met anderen.
Met het zingen met anderen was het
prettig om de gezamenlijke stroom te ervaren; samen zingen kan alles lichter
maken.
In de kleuterklas vond ik het heel indrukwekkend dat , hoewel ik
de liedjes soms nog niet kende, het met de klas altijd klonk alsof dat wel
zo was.
En dat ik met al die kinderen, waar ik eigenlijk niet zoveel mee
te maken had, ineens iets groots vormde. Iets wat er toe deed.
Alleen,
in m'n eentje, zingen; betekende bezig zijn met mezelf; zoeken en ontdekken.
En, als er verdriet of onzekerheid was betekende het : de weg
terugvinden naar vertrouwen.
Niet bewust; ik zong gewoon en langzaam
werd alles weer goed.
Tijdens de korte tijd dat ik les had aan de
muziekschool (en een grondige hekel aan theoretische muzieklessen heb
ontwikkeld), viel het me op dat 'muziek' zich beperkte tot wat in
boekjes te lezen en op platen (CD's) en in concertzalen te horen was.
Het roepen van straat- en marktverkopers. Het timbre van een speciale stem (bijvoorbeeld
die van je opa), vogelgeluiden, verkeersgeluiden.....
Waarom kwam die
dingen niet aan bod zodat je het bijvoorbeeld op kon tekenen en later terug kon lezen?
Later bleek dat ik niet de enige was die zo dacht. Doorheen de tijd ,
maar ook in allerlei culturen komen die dingen aan bod
en wordt er
verrassend mooi en interessant werk mee gemaakt. Niet alleen in weergave
maar ook in notatie.
Die dingen kwamen me heel helder voor de geest
toen, jaren later, een lerares 'Spreken' van de opleiding tot
kleuterleidster,
me voorstelde om zanglessen te nemen:
volgens haar
interessanter dan wat zij te bieden had en ik had een mooie stem, vond ze.
Het sloeg als een bliksem door me heen:
ik wist dat het dàt was wat ik
wilde; altijd al.
Het conservatorium waar ik uiteindelijk
terecht kwam, nam me veel van de oorspronkelijke geneugten af:
plotseling
was de stem een product en moest ik er liefdeloos aan schaven tot het deed
wat men wilde horen.
Soms lukte dat en ik heb er mijn eindexamen mee
gehaald, maar mìjn stem, werd het steeds minder.
Het was niet meer
hetgeen wat me bij mezelf bracht, vreugde en vertrouwen verschafte.
Ik dacht dat het zo hoorde , als bij een serieus beroep.
Dat is immers
voor een groot deel: hard werken. Ik probeerde de gevoelens van frustratie
de baas te worden.
In de stemmen van mijn kinderen vond ik terug wat
ook ooit van mij was geweest.
Het plezier wat zij in hun stem hadden
heeft me uiteindelijk op het andere been gezet;
en in het horen en zien
van hoe de zangers van oude muziek hun werk uitoefenden, werd het verlàngen
om te zingen weer wakker.
Via de oude muziek met haar modale technieken
en via de Indiase Dhrupadzang is de levendige fascinatie met zingen weer
teruggekomen.
De beroepen die ik intussen heb uitgeoefend hebben daaraan
het nodige toegevoegd:
-het nonverbale-, maar wel stem-contact met mensen
met een verstandelijke beperking in de toen zo geheten Zwakzinnigenzorg,
-het werken met kleuters,
zowel de bijzonder drukke kinderen alsmede de
jonge kleuters van buitenlandse komaf die nog geen Nederlands verstonden;
het bleek dat de stem met z'n heel eigen stemuitdrukking een geweldig
instrument was waarmee je kinderen bij de les kon houden
en waarmee je
een prettige sfeer kon bewerkstelligen en handhaven.
Dat gold zowel voor
mij als voor de kinderen.
De oude opleiding tot kleuterleidster was
er één die inventiviteit en fantasie stimuleerde;
we kregen immers geen
vaststaande methodes voor ons werk aangereikt.
Om aan de, in dat
onderwijs gestelde, doelen en eisen te voldoen, hadden we dergelijk
gereedschap hard nodig.
Het heeft me veel bijgebracht over hoe wij leren
en leven en hoe belangrijk daarbij nieuwsgierigheid en inspiratie zijn.
En het heeft me geleerd om van de veelgebruikte paden af te wijken.
Deze dingen èn het plezier wat lesgeven mij verschaft, liggen ten
grondslag aan hoe ik werk en wat ik te bieden heb.